شهید سید حسن کلانتر

نام : سید حسن

نام خانوادگی : کلانتر

نام مادر :

نام پدر : سید احمد

تاریخ تولد : ۱۳۴۹/۶/۲۰

محل تولد : تهران

وضعیت تاهل : –

میزان تحصیلات :

سن : ۱۶ سال

تاریخ شهادت : ۱۳۶۵/۱۰/۲۳

محل شهادت : شلمچه

عملیات: مرحله دوم کربلای ۵

یگان خدمتی : لشکر ۱۰ سیدالشهدا علیه السلام

گردان: حضرت علی اکبر(ع)

مزار : تهران،بهشت زهرا(س)، قطعه ۲۷ ردیف ۶

زندگینامه

شهید سید حسن کلانتر ۲۰ شهریور ۱۳۴۹ در خانواده‌ای مذهبی و متدین در تهران دیده به جهان گشود. از همان کودکی نوری در چهره معصومش نمایان بود که همه را شیفته خود می‌کرد. در سن ۷ سالگی پا به مدرسه گذاشت و به تحصیل پرداخت.

در اوج‌گیری انقلاب فعالیت چندانی نداشت ولی بعد از انقلاب هم تحصیل می‌کرد و هم از آرمان‌های مقدس اسلامی دفاع می‌کرد.

در پی شروع جنگ تحمیلی داوطلبانه دوره آموزش را فرا گرفت ولی چون برادرش در جبهه بود او عازم نشد منتظر ماند تا برادر بیاید و بعداً او برود تا اینکه برادر بزرگتر سید کاظم کلانتر در جبهه به درجه رفیع شهادت نائل گشت.

سید حسن نگذاشت که اسلحه برادر بر زمین بماند و فوراً به جبهه‌های نبرد اعزام گردید. او هنوز چهارده سالش تمام نشده بود که با تغییر سالِ تولد در شناسنامه‌اش موفق به حضور در جبهه‌های نور گردید. علیرغم سن کم و جثّه کوچکش ابتدا مدتی در جبهه‌های غرب کشور (از شهریور ۱۳۶۳) و یک دوره نیز در یگان دریائی گردان فرات (۱۰ فروردین ۱۳۶۴) شجاعت خود را به منصه ظهور رساند.

در چهارمین مرحله از اعزام و در مورخه (۱۸ آذر ۱۳۶۴)، با کاروان راهیان کربلا توسط بسیج سپاه‌ پاسداران انقلاب اسلامی کرج، طبق روال اعزام‌های قبلی به لشکر ۱۰ حضرت سیّدالشهدا(ع) وارد و با دیگر رزمندگان در اردوگاه کوثر مستقر شد.

در مورخه ۱۲ دی ۶۴ به گردان حضرت علی‌اکبر(ع) منتقل و در عملیات‌های «سید‌الشهدا»، «آزادسازی مهران»، «آزادسازی‌امّ‌الرصاص» شرکت نمود و در این مدت، آموزش تخریب و غوّاصی را نیز فرا گرفت. نهایتاً قبل از عملیات کربلای ۵ درگروهان فتح، دسته ۲ سازماندهی شد.

وی در مرحله‌ی اول عملیات به عنوان غوّاص، قهرمانانه به خط دشمن زد و دو روز بعد در مرحله‌ی دوم عملیات و در رویاروئی مستقیم با مزدوران تیپ‌های ۴۲۱، ۴۲۹، ۵۰۱ وابسته به سپاه سوم عراق، در حال شلیک آرپی‌جی به سنگرهای دوشکا به فیض شهادت رسید.

او به گواهی همسنگرانش اسوه اخلاص و در اوج ایمان بود و برای رسیدن به فوز شهادت از انجام هیچ عمل مستحبی کوتاهی نمی‌کرد و صبر و تقوا، بارزترین ویژگی او بود.

پیکر مطهر سید حسن در کنار برادر شهیدش سید کاظم در قطعه ۲۷ بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد.

وصیتنامه
  • بارالها، تو خود می دانی که این دنیا قفسی بیش نیست و دوستانم پرکشیدند و رفتند و خداوندا تو می دانی که من نیز میل دارم همانند آنان پرواز کنم اما نمی‌انم با این سنگینی گناهانم بتوانم پرواز کنم و به لقاء تو نائل گردم یا نه .

    خدایا می‌انم تو جانم را خواهی گرفت پس چه بهتر خودم جانم را تقدیمت کنم .

    پدر و مادر عزیزم امیدوارم مرا حلال کنید و همچنان که در شهادت برادرم صبر را پیشه کردید در شهادت من هم همین کار را ادامه دهید تا خداوند با صابرین است و خواهرانم همیشه زینب گونه رفتار کنید

    در آخر از همه التماس دعا دارم…

نمایه محتوا : آرشیو سایت گردان حضرت علی اکبر(ع)

گالری تصاویر

سایر شهدا

درباره شهید

اشک شوق

درباره شهید مجید آخوندزاده ۷ ساله که بود، پدرش را از دست داد. مادرش بافندگی می کرد و روزگار می گذراندند. مجید برای یاد گرفتن

درباره شهید

هنر رسول

هنر رسول درباره شهید رسول کشاورز نورمحمدی به روایت برادر شهید برادرم دو سال بیشتر نداشت که پدرمان از دنیا رفت و ما را تنها

درباره شهید

نشان از بی‌نشانها

درباره شهید مهدی محمدصادق به روایت برادر شهید یک روز که خواهرم برای خرید به تعاونی مسجد رفته بود، دیده بود چند نفری گعده گرفته‌اند

درباره شهید

هدایت در صحنه

درباره سردار شهید بهمن محمدی نیا به روایت هم‌رزمان عراق پاتک سختی در منطقه داشت. سردار بهمن محمدی‌نیا آمد و به ما گفت: «بچه‌ها از

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

HomeCategoriesAccountCart
Search